Haakpatronen-gratis


  
Kerstboom muts :-) Klik HIER




 XXL Bloemenmandala, klik HIER 



 Minikransje, klik HIER  
 Uiltje applicatie, klik HIER  
 Bloem-wordt-ster-hanger, klik HIER 
 

 

Ik krijg regelmatig de vraag om het patroontje van het muisje op de foto hierboven. Het patroontje is afkomstig van dit BLOG Voor de liefhebbers hierbij de vertaling:


Ieniemienie Muisje:

Ronde 1: MR met 6 v (of: 2 lossen, 6 v in de eerste losse), ring sluiten met een hv (6)
Ronde 2: 1v , 2 v rondom (9)
Ronde 3: 9 v (9)
Ronde 4:1v, 1v, 2v rondom (12)
Ronde 5: 12v (12)
Ronde 6: 1v,1v,1v, 2v rondom (15)
Ronde 7: 15 v (15)
Ronde 8: 1v, 2v rondom (22) (je eindigt met 1v)
Ronde 9-11: 21 v (22)
Oogjes bevestigen (4 of 5 mm veiligheidsoogjes), tussen toer 5 en 6 met plm 5 v tussen beide oogjes.
Ronde 12 en volgende: 4 x 1 v, 2v samen-->doorgaan totdat je geen steken meer hebt. Denk erom dat je je muisje op tijd opvult . Niet afhechten, doorgaan met de staart.
Staart: 17 lossen. Begin in de 2e losse vanaf de naald en haak 16 vasten terug naar het lijfje, eindig met een hv en hecht af.

Oren (maak er 2):
Ronde 1:MR met 6 vasten (of: 2l , 6v in de 1e losse) (6)
Ronde 2: 2 v in elke steek (12)
Ronde 3: 1 v, 2 v rondom  (18)
Afhechten, hou een lange draad over. Vouw het oortje dubbel en naai het met de lange draad vast aan het kopje van de muis.

Snorharen: gebruik borduurgaren om de snorharen met een steekje vast te zetten, haal na vastzetten het draadje uit elkaar, bijv met een maasnaald, zo heb je 6 snorharen.



(Uils)kuikentje



Nodig: Haakkatoen geel en oranje, haaknaald 2,5 veiligheidsoogjes 6mm, vulmateriaal, maasnaald.


Lijf en hoofd:
Ronde 1: Magische ring, 6 v (of: 2 l, 6 v in de eerste losse)
Ronde 2: 2 v in elke steek (12)
Ronde 3: 1 v , 2 v rondom (18)
Ronde 4: 1 v, 1 v , 2 v rondom (24)
Ronde 5: 1v, 1v, 1v, 2v rondom (30)
Ronde 6 tm 11: 30 v
Ronde 12: vasten rondom, elke 4e en 5e v samenhaken (24)
Ronde 13: 24 v
Ronde 14: vasten rondom, elke 3e en 4e v samen haken (18)
Ronde 15: 18 v
Ronde 16: vasten rondom, elke 2e en 3e v samen haken (12)
Ronde 17: 12 v
Lijf opvullen met fyberfill
Ronde 18: elke 1e en 2e v samen haken (6)
Ronde 19: 2v in elke steek (12)
Ronde 20: 1v, 2 v rondom (18)
Ronde 21: 1v, 1v, 2v rondom (24)
Ronde 22 tm 24: 24 v
Ronde 25: vasten rondom , elke 3e en 4e v samen haken (18)
Ronde 26: vasten rondom , elke 2e en 3e v samen haken (12)
oogjes plaatsen tussen ronde 24 en 25, kopje opvullen met fyberfill
Ronde 27: 12 v
Ronde 28: elke 1e en 2e v samen haken (6)
grote lus houden, draad lang afknippen. Met maasnaald door overgebleven steken gaan en als laatste door grote lus, draad aantrekken zodat gat zich sluit. Draad op ½ e cm afknippen. Draad nogmaals door bovenkant van hoofdje halen, knoopje leggen en beide draden op ½ cm afknippen

Vleugels (maak er 2):
Toer 1: MR, 6 v (of: 2 l , 6 v in de eerste losse)
Toer 2: 2 v in elke steek (12)
Toer 3: 1v, 2v rondom (18)
Toer 4 tm 5: 18 v
Toer 6: vasten rondom, elke 2e en 3e v samen haken (12)
Toer 7: elke 1e en 2e v samen haken (6)
Toer 8 tm 9: 6 v rondom, eindigen met een hv.
Vleugel platdrukken (het ziet er uit als een ballonnetje) en met 3 vasten dichthaken.
Eindig met 1 l en knip lange draad af. Tussen het lijf en de kop vastnaaien.

Bekje:
4 lossen, stokje in de 3e losse vanaf je haaknaald, stokje in de 4e losse vanaf je haaknaald,
4 lossen, stokje in de 3e losse vanaf je haaknaald, stokje in de 4e losse vanaf je haaknaald.
Lange draad afknippen , bekje dubbelvouwen en vastnaaien op het hoofd.

Poten (haak 2 x):
zet met een hv de draad vast aan de onderzijde van het lijf en haak 10 lossen. 1 v in de 2e losse vanaf je haaknaald (eerste teen), hv in de 3e losse vanaf je haaknaald, 2 lossen, 1 v in de 2e losse vanaf je haaknaald (2e teen), hv in de 7e lossen van de ketting van 10, 2 l , v in de 2e losse vanaf je haaknaald (3e teen) , hv in de 7e losse van de ketting van 10.  Draad afknippen en met een paar steken de teentjes dicht bij elkaar vastzetten en afhechten.
Staartje:
Ronde 1: MR, 6 v ( of: 2 l , 6v in de 1e losse)
Ronde 2: 1 v, 2 v rondom (9)
Ronde 3: 9 v . eindig met een hv en hecht af, houdt lang stuk draad om staartje vast te zetten op het lijf, op achterzijde , op ronde 11/12 van het lijf.

Ophanglus: Eventueel op de kop met een hv nieuwe draad vastzetten en een lange ketting van lossen haken, op dezelfde plek vastzetten met een hv en draadjes wegwerken.

(Het patroon van de paaseieren moet ik nog verder uitwerken, volgt binnenkort)
  

















Vogeltje
het originele patroon vindt je hier: http://www.ravelry.com/patterns/library/christmas-robin-decoration

Lijf
Magische ring, 6 vasten
(Voordat je de ring dicht trekt, kun je er al een lint tussen doen; zo heb je meteen een ophanglint of koord die mooi is weggewerkt.)
2 vasten in elke steek (12).
1v, 2v rondom (18)
1v, 1v, 2v rondom (24)
1v, 1v, 1v, 2v rondom (30)
3 rondes vasten in elke steek (30)
1v, 1v, 1v, 1v, 2v rondom (36)
6 rondes vasten in elke steek (36)
2 vasten samen haken (minderen), 4 x een vaste in de volgende steken , herhalen rondom
2 vasten samen haken (minderen) 3 x een vaste in de volgende steken, herhalen rondom
2 vasten samenhaken (minderen, 2 x een vaste in de volgende steken
Vul het lijfje (tip; ik gebruik altijd de vulling van een goedkoop (oud) kussentje)
bevestig evt nu ook 2 kleine veiligheidsoogjes (4,5 of 6 mm)
2 vasten samenhaken, 1 vaste, rondom
2 vasten samenhaken, lange draad afknippen en met een naald door de overgebleven 6 steken halen, aantrekken en afhechten. Je kunt ook hier door de laatste lus een lint halen die dan ook meteen goed vastzit doordat je de draad goed aantrekt. Aan deze linten kun je vervolgens een mooie kraal of een belletje hangen.
Vleugels (maak er 2)
magische ring, 6 vasten, lus aantrekken,
2 vasten in elke steek (12)
3 x een vaste, 2v in de volgende steek, rondom (15)
3 rondes van 15 vasten, halve vaste en afknippen (lange draad, daarmee naai je straks de vleugel aan het lijfje)
Staart
2 lossen, 3 vasten in de eerste losse, 1 losse en keren
2 vasten in elke steek (6)
mogelijkheid 1: 2 vasten in elke steek (12) en afhechten
mogelijkheid 2: 1 vaste, 2 lossen, 1 vaste in de eerste losse, 1 vaste in dezelfde steek als je eerste vaste. Herhalen tot de laatste steek. In de laaste steek : 1 vaste, 2 lossen, 1 vaste in de eerste losse  en tot slot een halve vaste. Zo krijg je een mooi gekarteld staartje.

Afhechten, lange draad overhouden om de staart mee op het lijfje te naaien.
Bekje
magische ring, 4 vasten, 2 vasten in elke steek (8), 2x een ronde van 8 steken, afhechten, lange draad houden voor het vastnaaien.
Afwerken: naai de vleugels mooi gelijkmatig ongeveer in het midden van het lijfje, het staartje een toer lager, het bekje ertussen, en naai 2 kraaltjes als oogjes, wanneer je geen veiligheidsoogjes hebt gebruikt. Versier het vogeltje evt nog met een knoopje of een kraal.

Kwalletje
Ik heb nu meerdere vis-in-een-potje gehaakt, het resultaat is zo leuk, en je hebt snel een heel leuk eigengemaakt kadootje! Tussen al het glaswerk in de kast vond ik een iets ruimer potje, zonder deksel, dus er was ruimte voor nog een waterbeestje. Ik vond een heel leuk patroontje voor een kwalletje en heb deze vertaald, het patroon vindt je hier !Ik heb het gehaakt met haaknaald 2,5 en Rio katoen (blauw).

Voor het minderen van steken gebruik ik de volgende techniek: steek je haaknaald door het voorste lusje van een steek, draad omhalen en terughalen, door de volgende steek weer door het voorste lusje omhalen en terughalen, (3 lusjes op je naald) , omhalen en door de eerste 2 lusjes halen (je houdt dus 2 lusjes op je naald), omhalen en door de laatste 2 lusjes halen. Op deze manier voorkom je de gaatjes in je haakwerk bij het minderen!

En dan nu het patroon voor het kwalletje:

Lijfje:
R1  -maak een magische ring en haak 6 vasten in de ring (6 st)
R2  2 vasten in elke vaste (12 st)
R3   *1V, 2V* 6 x (18 st)
R4  *1V, 1V, 2V* 6x (24 st)
R5  tm 10 : in elke steek een vaste (24 st)
plaats nu oogjes (bijv 6 mm plastic oogjes, die vind ik zelf erg lastig om vast te maken, dus ik maak met zwart een dubbelknoopje voor de oogjes en borduur er meteen een mondje bij) Het originele patroon heeft nog 2 roze wangetjes van vilt erop geborduurd)
R11 haak 24 V in het achterste lusje van elke steek. hierdoor ontstaat een randje; de voorste steek van de deze rij gebruik je later om een mooi golvend randje te maken)
R12  *1V, 1V, 1 mindering* 6x (18 st)
R13  *1V, 1 mindering * 6x (12 st)
R14  *1 st overslaan, 1V* 6x (6 st)

Knip af, lang stuk draad overhouden. Laat je lus groot, gebruik een maasnaald om de draad door de 6 steken en de lus te halen, trek aan en knip de draad nog niet af!

Golvend randje:
ik heb hiervoor haaknaald 2 gebruikt. Haak door een voorste lusje uit R11 1 halve vaste.
vervolgens: *4 V in de volgende steek, 1 st overslaan, 1 halve V in de volgende steek* herhaal dit nog 7 x, afhechten en draad met een maasnaald doorsteken naar de onderkant van je kwalletje, het stukje draad van waarmee je begon ook met een maasnaald naar de onderkant halen. je heb daar nu 4 draadjes hangen.

De tentakels:
maak 9 x een ketting van 20 lossen. knip af, maar haal de draad nog niet door het lusjes om af te sluiten!.

Afwerking:
Neem een stukje draad en haal die door de 9 lusjes, trek nu, lusje voor lusje de kettingen dicht, en leg een dubbele knoop met het draadje waar de lusjes op geregen zijn. je hebt nu een trosje tentakels. Doe aan 1 van de 4 draadjes die aan de onderkant van het lijfje zitten een maasnaald en steek de draad door het trosje tentakels, net onder de dubbele knoop. leg weer een dubbele knoop en zo zit je trosje vast aan het lijfje. "Kam" nu alles netjes en knip de draadjes af. Ik heb alle losse draadjes gewoon tussen de kettingen van lossen gelaten, zo heeft je kwal dikke en dunne tentakels.
Je kunt natuurlijk ook de kettingen van lossen vastmaken aan de onderkant van het lijfje, verdeeld over de onderkant, en de draadjes allemaal wegwerken. Het bosje tentakels wordt dan minder dik...

Tips:
Om het kwalletje de ruimte in een potje te geven heb ik een sateprikker gebruikt, die ik een beetje schuin ingestoken heb. Door de vele tentakels zie je het stokje niet. Om de sateprikkers vast te zetten op de bodem, gebruik ik dubbelzijdig tape; onder het gehaakt rondje (bodem) een kruis van dubbelzijdig tape en een heel klein stukje rondom de sateprikker.

Je kunt natuurlijk ook een lusje haken om het kwalletje op te hangen, bijv met het lange stuk draad waarmee je begint bij de magische cirkel ( je hebt maar 6 lossen nodig voor een lusje...)

2-8-2012, aanvulling door Sandra:


Hallo Margriet,

Ik ben een beginnende haakster en mijn zoontje van 5 wilde graag een gehaakt kwalletje. Dus ik heb het door jou vertaalde patroontje gebruikt. Ik vond alleen de tentakels wat ingewikkeld en heb het op de volgende manier gedaan (en ik denk dat het dan ook mooier zit.)
Ik heb 21 lossen gehaakt en op de 20e losse een halve vaste gehaakt. Daarna weer 20 lossen. Je krijgt dan een ketting van 40 lossen met in het midden een knik. Hiervan heb ik er vijf gehaakt. Toen met een naald en de draad van de kwal de eerste tentakelset vastgenaaid in het midden van de onderkant door het lusje van de halve vaste (fungeert als een soort oogje) Iets verder weer een tentakel en zo de rest ook vastgemaakt. Geen knoopjes en het ziet er uit of de tentakels uit de kwal komen.  

Groetjes, Sandra
p.s. ik heb foto’s bijgevoegd, dan kun je zien wat ik bedoel.
 

Bedankt Sandra voor deze aanvulling (en voor een beginnend haakster doe je het erg goed!!)







Vlaggetje met een bloemetje

Echt niet moeilijk ! Je vindt het patroon hier







Uiltje
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een leuk haakpatroontje voor een uil. De meeste zijn niet gratis, maar inmiddels ben ik al zover, dat ik met mn eigen boerenverstand zelf ook wel iets in elkaar kan freubelen.  Dus hier issie dan, met een beetje van mezelf en een beetje van anderen, vooral uit de Amerikaanse hoek…Uiteindelijk zijn de steken allemaal hetzelfde!

 

Uil haken
Nodig:
kleine restjes haakkatoen
Haaknaald 2,5 of 3
Maasnaald
Vulling
Evt veiligheids-dierenoogjes (maar je kunt ze ook haken)
Markeerder is handig!

Lichaam: (in spiraal haken, dus niet elke ronde met een halve vaste eindigen)
R1 : 6V in magische ring
R2 : 2V in elke steek (12V)
R3 : *V, 2V* herhaal nog 5x (18V)
R4 : *V, V, 2V* herhaal nog 5 x ( 24V)
R5-8: 24V
Van kleur veranderen
R9-15 : 24V
R16: * 3 x V, 2 steken samen haken* herhaal 5 x, je gaat dan terug naar 20 steken. 
Hierdoor wordt het koppie iets smaller. Vindt je dit niet mooi, houdt dan gewoon 24V aan.
Afwerken met een halve vaste, lang stuk draad houden om vast te naaien

Ogen: ( maak er 2) in wit haken:
R1: 6V in magische ring
R2: 2V in elke steek (12V)
Halve vaste om af te sluiten, stuk draad over houden om vast te naaien
In zwart haken: 6V in magische ring, halve vaste, afwerken.....
(of gebruik veiligheidsoogjes, de glimmen mooi)

Vleugels (maak er 2)
R1: 6V in magische ring
R2: 2V in elke steek (12V)
R3: * V, 2V* herhaal nog 2 x (18V)
R4: * V, V, 2V * herhalen (24V)
(je kunt de laatste rij in een contrasterende kleur haken!)
Halve vaste om af te sluiten, lange draad over houden om vast te naaien

Snavel:
Maak een ketting van 5 lossen
Haak 4 vasten, begin met de 2e steek vanaf de naald (4V), 1 halve vaste, draai je werk om
Haak vervolgens 2 x 2 steken samen (2V), 1 halve vaste en draai weer om
Haak 2 steken samen en werk af met een halve vaste, houdt een stukje draad over om vast te naaien.

Naai de ogen erop en maak evt de dierenoogjes vast (maar je kunt ook een zwart oogje haken (6V in magische  ring, met halve vaste afsluiten en op het witte deel naaien)  en het snaveltje vast en vul het lijfje.
Naai het lijfje dicht, wanneer je dit diagonaal doet vanaf ongeveer 1 cm vanaf de hoeken, dan krijg je de puntoortjes. Je kunt nog een stukje draad in de hoeken knopen en uit ekaar halen, dan krijg je pluisjes op de oren...


Sterretjesslinger

Zoals beloofd in mijn vorige berichtje, hier een haakpatroon voor een heel eenvoudig patroontje voor een heel leuk sterretje. Ik zie ze al hangen in de kerstboom! of als leuke slinger bij de voordeur!
Ik haak het liefste met Catania of Rio glanzende katoen, haaknaald 2,5



Haak 6 lossen en vorm deze tot een ring.
3 lossen in de ring (=het eerste stokje), 2 st, 5 lossen, (3 st, 5 lossen) 3 x
Je hebt nu 5 groepjes van 3 stokjes met een ketting van 5 lossen ertussen.
1 losse.
81 vaste in de eerste steek, 1 steek overslaan, 1 vaste in de derde steek
3 vasten in de ketting, 2 lossen
1 vaste in de laatste (vorige) vaste, dit is een pikot-steek( zo krijg je een puntje)
2 vasten. Herhaal vanaf 8 4 x

Halve vaste (slipsteek) in de eerste vaste en afwerken. Ik heb ze vastgehaakt aan een ketting. Eerst 6 lossen, die ik met een halve vaste vastzet (lusje) vervolgens 15 lossen, het puntje van een ster meehaken, weer 15 lossen, puntje meehaken etc. Na de laatste 15 lossen, nog 6 lossen en weer vastzetten met een halve vaste (lusje) . Nu heb je aan beide zijden een lusje waaraan je makkelijk de slinger kunt ophangen aan 2 spelden of 2 spijkertjes.

Veel plezier met dit patroon!

Hartjes

Zoals freubelweb me op facebook meldde: er zijn nooit genoeg patronen om hartjes te haken! Ik heb er al heel wat gehad, en met een beetje van dit en een beetje van mezelf heb ik hier dan het ultieme patroon van een hartje! Je zag het hartje al voorbij komen in het bericht Happy Colours (met de muis en de gehaakte kralen) en ik heb ze gebruikt om er een prachtige slinger van te maken. daarvoor haak je 2 hartjes die je met dezelfde of een afwijkende kleur dichthaakt met vasten. als vulling gebruik ik een oude vulling van een kussen (wil je je huisraad niet slopen, ga eens naar een inbrengwinkel; voor(minder dan) een euro heb je al een kussen!)




Hier dan het patroon:
begin met een magische ring, halve vaste, 2 lossen
Ronde 1: haak in de ring vervolgens : 3 x een dubbel stokje, 4 x een stokje, 1 x dubbel st, 4 x st, 3 x dubbel st. Trek de ring bijna helemaal dicht, haak nog 2 lossen en dan in de ring een halve vaste. Trek vervolgens de ring goed strak dicht. Je hebt nu een mini hartje.(zie onder op de foto waar mijn minihartje aan de haaknaald zit)

ronde 2: 1 halve vaste en 1 vaste in de ketting van de 2 lossen van de eerste ronde. Vervolgens: 1 half stokje,
2 halve stokjes in de vlgd steek, 3 halve stokjes in de vlgd steek, 2 halve stokjes in de vlgd steek, dan 3 x een half stokje, dan (half stokje, stokje, half stokje) dit is de punt van het hart.
3 x een half stokje, 2 halve stokjes in de volgende steek, 3 halve stokjes in de volgende steek, 2 halve stokjes in de volgende steek, 1 half stokje in de vlgd steek. Vaste en halve vaste in de ketting van 2 lossen van de vorige ronde, halve vast in het midden van het hart. Je hebt nu een medium hart.

Ronde 3: halve vaste, vaste, 2 vasten, 1 vaste, 2 vasten, 1 vaste, 2 vasten, 6 x vaste, 3 vasten (punt) 6 x vaste, 2 v, 1v, 2v, 1v, 2v, 1v, halve vaste in het midden.

Tadaa je hart is af en zou er nu zo uit moeten zien:
 Wanneer je 2 harten aan elkaar hebt gahaakt met een lusje ertussen, ziet het er zo uit:
en met zulke hartjes kun je weer heel leuke dingen doen! zoals een sleutelhanger, of in een slinger. Over slingers gesproken, de volgende blog zal gaan over mijn favoriete ster, waarvan ik ook weer een slinger heb gemaakt, in die vrolijke regenboogkleuren, die horizontaal opgehangen kan worden! Dus...tot snel weerziens!

Sterretje
Hieronder een patroon van Karin aan de Haak, ze heeft een heel leuk blog, dus neem daar gerust een kijkje!



1e deel:
Haak 5 lossen met wit, maak met een halve vaste een ring.

1e toer: 4 lossen (=1e dubbele stokje), haak 19 dubbele stokjes in de ring, sluit aan met een halve vaste in de 4e losse van de 1e 4 lossen. Je hebt nu 20 steken. 

2e toer: 1 losse, * 1 vaste, sla 1 steek over, 3 stokjes in volgende steek, 2 lossen, 1 vaste in 1e losse (je hebt nu  een puntje van de ster gemaakt), 3 stokjes in zelfde steek als de vorige 3 stokjes, sla een steek over *, herhaal van * tot * nog 4 maal, sluit aan met een halve vaste in de 1e losse. Hecht af.
(zie ook mijn later toegevoegde tip op de foto onderaan dit bericht)

2e deel:
Haak hetzelfde als deel 1 maar hecht niet af.
Houdt de twee delen met de verkeerde kant tegen elkaar. Haak de volgende toer door de 2 delen tegelijk. Haak verder zoals straks wordt aangegeven, maar als je ¾ rond bent doe je een beetje vulling tussen de 2 delen en dan haak je de ster verder dicht.

 Haak 1 losse, haak een vaste in elke steek, over de punten van de ster haak je 5 vasten, zo ga je door tot je rond bent. Hecht af.

Hecht rood aan en haak een toer met de kreeftsteek. Dat zijn vasten in tegengestelde richting, dus van links naar rechts zonder het werk te keren. 
Haak daarbij op een punt 20 lossen, die het ophanglusje vormen. Hecht af.