donderdag 27 oktober 2016

Boho vest (Deel 6 ! ( taille haken) )

 vervolg van het leuke lange vest, het origineel vindt je hier: KLIK 


1) Het bovenste gedeelte is klaar, haak nu eerst een toer vasten aan de onderzijde, mooi verdeeld over de granny's, en tel meteen het aantal steken dat je hebt. ik kwam voor maat XXL uit op plm 200 steken.






Ik heb nu de haakbijbel erbij gepakt en allerlei leuke steken gehaakt in het volgende deel. Ik leg deze steken verder niet uit, je vindt ze in de haakbijbel, ik zet het pagina nummer er bij. De haakbijbel is hier te bestellen: KLIK 
Ik heb telkens een nieuwe kleur aangehecht en begon dus ook steeds aan dezelfde kant met elke toer.

2) stokjes
3) stokjes
4) stk,{ reliefstokje voor, reliefstokje achter} tot einde, op de laatste steek een gewoon stokje
5) idem als 4
6) idem als 4
7) stokjes
8) halve stokjes
9) stokjes
10) idem als 4
11) idem als 4
12) idem als 4
Deze toeren zorgen ervoor dat er een taille in je vest komt, terwijl het aantal steken gelijk blijft. Heb je een langer stuk nodig voor de taille, haak dan nog 1 of 2 toeren reliefstokjes.
13) stokjes
14) Judithsteek, blz 154
15) stokjes
16) en 16 a (dus heen en terug gaande rij) sterrensteek
17) stokjes
18) en 18 a) Karin aan de Haak retrodeken-steek (Haak 2 lossen, haak onder in de basis van deze lossen nog 2 stokjes. *Sla 2 steken over en haak in de volgende steek 1 vaste en 2 stokjes* Herhaal tussen * en * tot bijna einde, want in de laatste steek haak je alleen een vaste Herhaal steeds wat tussen # en # staat.
19) en 19 a) idem als 18 en 18a
20) vasten
21) parelsteek (blz 91)
22) vasten
23) stokjes
24) clusters (blz 85) van 3 stokjes
25) dubbele stokjes
26) kruissteek (blz 158)
27) stokjes
28) stokjes (bijv met een gemeleerd garen zoals Scheepjes Velvet)
29) stokjes (hier gebruikte ik Mikado van Phildar) 
30) waaiersteek ( blz 58, wanneer je merkt dat het werk gaat trekken, haak dan dubbele stokjes ipv stokjes)
31) idem als 30
32) vasten
33) stokjes
34) mossteek ( blz 46)
35) als 34
36) als 34
37) als 34
38) cluster van 3 stokjes (om de losse van toer 37) , 1 l,
39) stokjes
tel je steken.




3 toeren reliefstokjes, 3 toeren gewone stokjes en weer 3 toeren reliefstokjes geven een mooie taille





5 opmerkingen:

  1. Hoe meerder je? Het vest moet uiteindelijk toch wijder uitlopen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo! door de gebruikte steken wordt het vest weer wijder, helemaal nadat je de grannys later weer haakt (wordt in een volgend deel uitgelegd) Ik meerder dus niet ;-) groetjes, Margriet

      Verwijderen
  2. Hay hay,

    Ik snap helemaal wat je bedoeld met die fb groep. Ook ik kwam er niet uit met een maatje meer. Fijn dat jij je eigen plan heb getrokken en ga je dan ook zeker volgen. Ben je al verder dan deel 6? Ben heel benieuwd hoe jou vest eruit ziet als hij af is. Dan ga ik misschien toch maar weer overnieuw beginnen met nieuwe moed, want nu ligt het in de hoek :(
    Groetjes Elza

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. neeee niet in de hoek gooien! gewoon lekker mijn aanwijzigingen volgen, het komt echt helemaal goed! ik heb een mouw af, maar nog geen tijd gehad om het erop te zetten, probeer het zsm te doen! groetjes, Margriet

      Verwijderen
  3. Super gaaf dit!!!! Wanneer volgt de rest???

    BeantwoordenVerwijderen