dinsdag 18 oktober 2016

Boho Vest ! Inleiding en het begin (deel 1 en 2)

Op het www kwam ik regelmatig op deze pagina (klik) dit vest tegen:

omdat er alleen maar tekeningen bij zaten was ik nog niet echt overtuigd om het te gaan maken, hoewel het me enorm aantrok. Toen er op goed moment een CAL (Crochet along) van start ging was ik dan ook razen enthousiast. Het beheer van de betreffende facebookpagina was echter minder enthousiast over mijn enthousiasme. Ik zal de details achterwege laten. Gelukkig ben ik niet voor 1 gat te vangen en begon mijn eigen project. Wat ik hierbij graag met jullie deel. 

Ik haak het vest met Scheepjes Colour Crafter, een lekker zachte premium acryl , beschikbaar in bijna 100 kleuren. Ik gebruikte haaknaald 4.5 mm. Ik haak niet vast, de Colour Crafter is een garen wat lucht nodig heeft; wanneer je de omslag heel erg losjes houdt, bolt het garen als het ware op en krijgt het een mooie structuur. 

Doordat er enkel tekeningen zijn, is er een hoop ruimte voor eigen interpretatie . Ik beschrijf dan ook veelal wat ik gedaan heb. Een uitgeschreven patroon voor zo'n vest is erg lastig te maken. Gebruik dus vooral je gezonde verstand, en eigen creativiteit. 

Ik beschrijf hier de maat XXL. Omdat ik "gezegend" ben met een flinke voorgevel heb ik gehaakt voor een maat 48 . Het kan dus zijn dat je het patroon naar eigen inzicht moet aanpassen. Neem een truitje of vest wat jou goed zit en hanteer die als maat-vergelijking. Ik nam een dun lang vest waarop ik regelmatig mijn haakwerk legde om te bepalen of ik nog goed zit. Ook zelf passen en voor de spiegel nauwkeurig je haakwerk bekijken geeft je inzicht of je misschien toeren anders moet gaan doen.
Steken, nieuwe kleur aanzetten en afhechten: ik begin altijd met een staande steek. wanneer je bijv stk moet haken, zet dan een verstelbaar lusje op je naald, sla om , steek door en haal terug en haak je stokje af zoals je normaal zou doen. Lukt dit niet goed, haak dan 3 lossen als eerste stk. Eindig altijd met een halve vaste in de 1e steek, of hecht af volgens de onzichtbare methode . Het begin en einde van de toeren beschrijf ik verder niet in de patronen. 

Deel 1:
Om te beginnen haak je grannys. Ik heb voor mijn maat 8 stuks gemaakt. voor maat XL/L haak je 7, voor maat M/L  haak je 6, voor S/M haak je 5.
1) MR, , haak in de ring 4 x : 3 stk, 2 l, , hecht af.
2) nwe kleur: haak in elke hoek: 3 stk, 1 l, 3 stk. hecht af
3) nwe kleur: haak in de hoek: 2 stk, 1 l, 2 stk, haak 6 stk over de zijde, herhaal nog 3 x . hecht af
4) nwe kleur: haak in de hoek 2 stk, 1 l, 2 stk. haak 10 stokjes over de zijde, herhaal nog 3 x. hecht af.
Zet de Grannys op de punten aan elkaar met een klein strikje, en pas nu de hoeveelheid om je borst of een goed zittend vest. Ik heb aan de voorzijde 2 x 2 nodig en 4 aan de achterkant. Heb je een kleinere maat, neem dan 2 x 1 aan de voorzijde en de rest voor de achterzijde. De hoeken hoeven elkaar aan de voorzijde niet te raken, er komt uiteindelijk nog een rand om heen. 

Deel 2, aan elkaar haken van de eerste serie granny's. 

1) wanneer je de juiste hoeveelheid granny's hebt gehaakt, ga je ze aan elkaar haken. Begin op een punt (zie foto) en haak in die hoek 1 stk, en op elke st een stk.(14 stk) In de volgende hoek haak je 3 stk. en weer naar beneden met 14 stk. 
bij het punt waar de beide granny's elkaar raken haak je de 2 grannys' aan elkaar met een cluster van 2 stokjes (of 2 stk samen) : omslaan, doorsteken door de hoek van de granny waar je mee bezig bent, terughalen, omslaan en door 2 lusjes op je naald halen, weer omslaan, doorsteken op het punt van de volgende granny en terughalen, omslaan en door 2 lusjes halen, nogmaals omslaan en door de 3 lusjes halen) . Zo ga je alle granny's omhaken en aan elkaar haken. Eindig met 1 stk in de 3e hoek van de laatste granny. 

Je kunt nu ook beter passen of het aantal granny';s goed is voor jouw maat. Leg het haakwerk nu eventueel al op een goed passend kledingstuk. 

2) nwe kleur, begin weer aan de rechterkant, haak 15 x een stk, 3 stk op de punt ( op het middelste stk van de vorige toer) , en 3 stk samenhaken in het "dal" ( daar waar 2 granny's samenkomen) 
3) idem als 2) 

- einde deel 1 en 2 -