dinsdag 8 april 2014

Tawashi haakpatroon


Ik vond toch zo'n leuk filmpje voor een paasei, hoewel ik er meer een leuke ronde hanger in zag :-) 




Supersimpel om te haken, zeer leuk resultaat! je vindt het filmpje hier

Ik haakte het met restjes Softfun en haaknaald 3.5 Met katoen en 2.5mm kan ook, maar dan wordt ie niet zo mooi vol en rond...Ik heb het patroontje ook even uitgeschreven voor de liefhebbers:

1) Haak 13 lossen, haak een vaste in de 3e losse vanaf de haaknald en 10 v in de overige lossen. 1 keerlosse en werk draaien.
2) Haak nu alleen in de voorste lussen: v, hstk, stk, stk, 2stk, stk, 2 stk, stk, stk, hstk, v. 1 losse en lange draad afknippen.  
3) Zet een nieuwe kleur aan, en haak in de achterste lussen van de vorige ronde 11 x een v, 1 losse en werk draaien.
4) Herhaal 2. maak een dubbel knoopje met de 2 draden van dezelfde kleur.
5) Hecht een nieuwe kleur aan en herhaal stap 3 en 2 nog 13 keer (je hebt dan totaal 15 flapjes)
Neem een draad en naai het lapje vast met een steekje door elke lus
neem weer een draadje en naai de onderkant dicht, door elk flapje een steekje
Vul het ei (bal) stevig op en naai met de enige draad aan de bovenkant, de bovenkant dicht, door elk flapje een steekje. Neem tot slot 2 draden van de onderzijde en wikkel die 2 keer rond en leg een dubbele knoop om de draden mooi bij elkaar te krijgen als een tassel, zorg ervoor dat je aale draden nog even aantrekt voordat je de laatste knoop legt. Knip nu alles op 1 lengte af.
Haak een ketting van lossen aan de bovenzijde of gebruik een stuk lint























9 opmerkingen:

  1. Leuk! Dankjewel voor de duidelijke omschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend leuk balletje! Dankjewel voor het delen. Het lijken wel lampionnetjes, ook leuk om een zomerslinger voor in de tuin te maken,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. staat op mijn publieke FB nu dank je wel https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben aan het haken,
    Maar heb na toer 2 meer dan 11 steken over die ik in toer 3 moet haken.
    Hoe zit dat?!
    Dankjewel voor de hulp!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Saskia, je zet 13 lossen op; de eerste vaste haak je in de 3e losse vanaf de haaknaald, dan jhoudt je nog 10 lossen over waar een vaste in komt, is 1 vasten. de keerlosse telt niet mee als steek. aan het einde van de 2e toer lijkt het alsof je nog een steek over houdt: dit zijn de eerste 2 lossen die je in het begin hebt overgeslagen, en tellen dus niet mee! Helpt dit? groetjes, Margriet

      Verwijderen
  5. Mijn probleem zit in toer 2. Daar haak je 2 stokjes in 1 vaste. Dan heb je toch de volgende toer meer steken?

    Groetjes, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, want de 3e toer haak je de vasten in de overgeslagen lusjes, en dat zijn er 11..kijk maar eens goed naar ht 7e fotootje van het eerste deel ;-)

      Verwijderen
  6. Overgeslagen lusjes?!
    Je haakt toch 2 stokjes in 1 vaste?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jah, maar je haakt die alleen in de voorste lussen van de v. Als je het werk omdraait zie je een randje, dat zijn de achterste lussen waar je vervolgens weer een toer van vasten aan haakt.....bekijk anders het filmpje ook even, dan wordt het je misschien wat duidelijker? De link staat in het begin van het bericht ...;-)

      Verwijderen