vrijdag 10 januari 2014

Auteursrecht

Vandaag werd ik op de hoogte gesteld door een lieve medehaakster dat mijn boekje Kleurrijke Cadeautjes haken als compleet bestand werd aangeboden op een facebookpagina. Dit schijnt in een steeds grotere mate voor te komen, dus niet alleen met mijn boek, maar met vele, vele boeken. Met de komst van de tablets en Ereaders is het heel erg makkelijk geworden een grote bibliotheek aan te leggen zonder dat het je wat hoeft te kosten. Met muziek en films gebeurd dit ook en is er een grote strijd gaande om dit tegen te gaan. Dat dit niet erg succesvol is blijkt wel uit het feit dat er dagelijks tientallen nieuwe sites de lucht in gaan van waar gedownload kan worden.

Op boeken zit auteursrecht. Iedereen kent het woord, niet iedereen de inhoud. "Alle uitgeverijen vermelden voorin het boek de volgende tekst: Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever."


Deze woorden moeten de auteurs beschermen van bijvoorbeeld het uploaden op een facebookpagina....Ik kan niet anders doen, dan de uploader of beheerder van de site een berichtje sturen en ze wijzen op het auteursrecht, in de hoop dat men zich er door aangesproken voelt en de fout hersteld. Blijft de situatie zoals die is, dan kan ik mijn uitgeverij inschakelen, die dan verder actie kan ondernemen. Gelukkig is een berichtje meestal voldoende voordat er via stichting Brein echt juridische stappen gezet moeten gaan worden.

Een boek schrijven is een bijzondere ervaring, ook een haakboek. Je legt je ziel en zaligheid erin. Een proces wat 3/4 tot een jaar duurt. Ik haak eerst uit de losse pols mijn ideeën, dan haak ik ze meteen nog een keer en schrijf op wat ik gehaakt heb. Dan haak ik het nog een keer aan de hand wat ik opgeschreven heb, dan pas ik meteen ook aan wat ik opgeschreven heb. Dan laat ik een kritische vriendin haken wat ik heb opgeschreven. Dan pas ik het patroon weer aan en haak het nog een keertje. Dan laat ik meerdere vriendinnen het patroon haken, en pas dan ben ik tevreden. En dat voor een stuk of 10 projecten. Alles met elkaar zit daar behoorlijk wat uren werk en vrije tijd in!

Als alles klaar is gaan de werkstukken een dag op pad naar een fotostudio om alles zo mooi en helder mogelijk op de foto te zetten, daar heb ik zelf ook mijn aandeel in, een leuke en enerverende dag, zo'n foto-shoot! Tot slot lever ik alle teksten aan en kan de  vormgever van de uitgeverij ermee aan de slag!  Ik ontvang eerst een proefdruk die ik kritisch doorkijk en na een paar keer aanpassingen heen en weer te hebben gemailt gaat het eindelijk naar de drukkerij! Een maand later ligt het dan in de winkels! Voor een auteur is dat een trots momentje! Dit hele proces neemt ongeveer dus 3/4 tot een jaar in beslag, en dat is een hele periode! En er zijn vele mensen met zo'n boekje bezig!

Voor 9,95 heb je dan een superleuk boekje voor jezelf of wat je cadeau kunt geven. Ik ontvang ongeveer 30 cent per verkocht boekje. De rest gaat op aan kosten, huisvesting, betaling van personeel, drukkerij etc. Niemand wordt er rijk van maar iedereen heeft als doel om mensen blij te maken, om ze een product aan te bieden tegen een schappelijke prijs voor uren haakplezier!

Het klakkeloos uploaden van een boek doet het vele werk van vele mensen in 1 klap teniet. Niet iedereen kan of wil een tientje voor een boek betalen; ga dan eens naar de bibliotheek of vraag het als cadeau, maar alsjeblieft, ga het niet downloaden. Je ondersteund daarmee het illegale circuit.

Boek 2 is in de maak, wederom voorzien van auteursrecht ;-)


15 opmerkingen:

  1. Het is heel erg zielig dat mensen op die manier misbruik maken van jouw patronen.
    Er zijn genoeg gratis aangeboden patronen te vinden en voor de mooie boekjes moet je gewoon een centje neerleggen maar dan heb je ook wat.
    Je staat in je recht en de mensen die het zo op internet zetten moeten de gevolgen maar dragen!

    Ik heb je boekje hier liggen, heb hem gekregen voor kerst en ben er erg blij mee.
    Ik hoop dat dit niet te vaak meer voorvalt want dit verpest het voor de ontwerpers van de prachtige patronen!


    Liefs,
    www.twinklezcreations.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje Margriet en ik onderschrijf het volledig, je mag alleen achter muziek en films ook foto's toevoegen :)
    Jij steekt tijd, energie en creativiteit in je haakboekje met patronen en andere leuke zaken. Wat jij beschrijft is ook aan de orde in de fotografie en het onrechtmatig gebruiken van foto's, men neemt het tegenwoordig niet zo nauw meer met © en Auteursrecht.
    Eigenlijk ben je veel te aardig, meteen een fikse rekening sturen is veel doeltreffender en zal menigeen ervan weerhouden om je materiaal klakkeloos op Internet/Facebook of waar dan ook te plaatsen. En waar praten we over, voor € 9,95 heb je een superleuk boekje van een hardwerkende creatieveling, mensen koop het prachtige haakboekje van Sparkelz-creatief gewoon.

    Gino,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh jeetje, wat ellendig dat mensen zomaar aan de haal gaan met iets waar iemand zoveel tijd en liefde in heeft gestopt. Het is leuk als zoveel mogelijk mensen er blij van worden, maar niet op deze manier!! Ik hoop dat 'men' zich aangesproken voelt en dat jouw illegaal gekopieerde boekje van internet zal verdwijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed zo, kom maar voor je zelf (en je boekje) op!
    Goed geschreven.
    Ik ben benieuwd naar je tweede boekje.
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schandalig gewoon. Ik heb je boekje nu een paar weken. Ben er helemaal blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel vervelend allemaal! Je hebt al je ziel en zaligheid erin gestopt en dan te ontdekken dat er misbruik van je patronen wordt gemaakt.
    Knap van je dat je toch verder gaat met boek 2! Ik wens je veel succes met je patronen en ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt helemaal.....maar leuk is anders.

    Merk het ook met foto's van mijn blog....die kom ik ook regelmatig tegen...vaak ook nog met de tekst erbij dat ze het zelf gemaakt hebben.....
    Ik vraag ook altijd of men het wil verwijderen....
    Veel plezier met het maken van je nieuwe boek!

    Groetjes Thea ♥

    Crea by Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. och dat is ook triest zeg, een foto van een ander en zeggen dat je het zelf gemaakt hebt....

      Verwijderen
  8. Echt niet de bedoeling toch?? Wat waardeloos, zoveel werk, echt te triest voor woorden.
    Hopelijk verwijderen ze hem snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik werk als freelance fotograaf voor de media en heb ook regelmatig te maken met mensen die mijn foto's ter wille van hun eigen site of facebook, al dan niet met watermerk, maar zonder bronvermelding plaatsen. Deze mensen schrijf ik per mail aan en sommeer hun de foto's binnen 24 uur te verwijderen. indien de foto's niet verwijderd zijn volgt rekening van 80 euro per foto. Dat wordt meteen in de mail gemeld. Meestal is dat al voldoende om de foto's te laten verwijderen. Gebeurd dat niet dan krijgen ze dezelfde week nog een officiele rekening. Bij niet betalen daarvan wordt alles in handen van de deurwaarder gegeven. In een heel incidenteel geval komt het tot proces en ik kan zeggen gelukkig staan wij die het copyright van een product hebben daarin heel sterk.
    Kom je tegen dat een ander iets van je heeft gepikt (het is gelijk aan winkeldiefstal), dan beslist werk van maken. Jij staat in je recht.
    Succes met het maken van je nieuwe boek. Het eerste exemplaar van de drukpers af krijgen dat voelt altijd zo meesterlijk en laat je daarin niet stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed weggeschreven over een lastige kwestie. Blij dat er een hoop haaksters eerlijk zijn, maar er zijn inderdaad veel mensen die zich niet aan de regeltjes houden.. Super jammelijk!
    Succes met je tweede boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jee wat irritant ! En hondsbrutaal. Voor jezelf opkomen hoor.
    Ik zit veel op pinterest maar bij het pinnen probeer ik altijd door te klikken naar de bron, vind ik wel zo netjes.
    Ik hoop dat je mailtje heeft geholpen en zo niet, gewoon verdere stappen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hoeft het niet eens uit te leggen, het is gewoon aso. Bah...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed dat je hier even een stukje over schrijft, het is zo jammer inderdaad als het op deze manier gaat.
    Ik kijk uit naar je tweede boek!!

    Fijne week alvast!
    Groetjes, Miriam
    ('t Bezige Bijtje)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind dat je zo ontzettend gelijk hebt!
    Je moest eens weten hoe vaak mensen zonder blikken of blozen vragen om kooppatronen door te mailen! Nou, dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres, ik stuur ze graag door naar de site of het boekje waar het te verkrijgen is.

    BeantwoordenVerwijderen