woensdag 21 september 2011

het ultieme hartje om te haken!

Zoals freubelweb me op facebook meldde: er zijn nooit genoeg patronen om hartjes te haken! Ik heb er al heel wat gehad, en met een beetje van dit en een beetje van mezelf heb ik hier dan het ultieme patroon van een hartje! Je zag het hartje al voorbij komen in het bericht Happy Colours (met de muis en de gehaakte kralen) en ik heb ze gebruikt om er een prachtige slinger van te maken. daarvoor haak je 2 hartjes die je met dezelfde of een afwijkende kleur dichthaakt met vasten. als vulling gebruik ik een oude vulling van een kussen (wil je je huisraad niet slopen, ga eens naar een inbrengwinkel; voor(minder dan) een euro heb je al een kussen!)

Hier dan het patroon:
begin met een magische ring, halve vaste, 2 lossen
Ronde 1: haak in de ring vervolgens : 3 x een dubbel stokje, 4 x een stokje, 1 x dubbel st, 4 x st, 3 x dubbel st. Trek de ring bijna helemaal dicht, haak nog 2 lossen en dan in de ring een halve vaste. Trek vervolgens de ring goed strak dicht. Je hebt nu een mini hartje.(zie onder op de foto waar mijn minihartje aan de haaknaald zit)

ronde 2: 1 halve vaste en 1 vaste in de ketting van de 2 lossen van de eerste ronde. Vervolgens: 1 half stokje,
2 halve stokjes in de vlgd steek, 3 halve stokjes in de vlgd steek, 2 halve stokjes in de vlgd steek, dan 3 x een half stokje, dan (half stokje, stokje, half stokje) dit is de punt van het hart.
3 x een half stokje, 2 halve stokjes in de volgende steek, 3 halve stokjes in de volgende steek, 2 halve stokjes in de volgende steek, 1 half stokje in de vlgd steek. Vaste en halve vaste in de ketting van 2 lossen van de vorige ronde, halve vast in het midden van het hart. Je hebt nu een medium hart.

Ronde 3: halve vaste, vaste, 2 vasten, 1 vaste, 2 vasten, 1 vaste, 2 vasten, 6 x vaste, 3 vasten (punt) 6 x vaste, 2 v, 1v, 2v, 1v, 2v, 1v, halve vaste in het midden.

Tadaa je hart is af en zou er nu zo uit moeten zien:
 Wanneer je 2 harten aan elkaar hebt gahaakt met een lusje ertussen, ziet het er zo uit:
en met zulke hartjes kun je weer heel leuke dingen doen! zoals een sleutelhanger, of in een slinger. Over slingers gesproken, de volgende blog zal gaan over mijn favoriete ster, waarvan ik ook weer een slinger heb gemaakt, in die vrolijke regenboogkleuren, die horizontaal opgehangen kan worden! Dus...tot snel weerziens!

28 opmerkingen:

  1. Dit is echt het beste hartjespatroon dat ik tot nog toe ben tegengekomen!
    Bedankt! En leuk dat je mijn patroon van gehaakte ktalen vond op freubelweb, en er zoiets leuks mee maakte, echt leuk!
    fijn weekend, Mums

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat goed! bedankt zeg eindelijk een hartje met een mooi model, het is me gelukt!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb net een nieuw blogbericht geplaatst waarin ik je hartjes heb gebruikt:
    http://mumsboven.blogspot.com/
    Hoop dat je ze leuk vind....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Via mums op jouw blog terecht gekomen. Deze hartjes lijken me de moeite waard om uit te proberen. Ben maar gelijk volger van je blog geworden.
    Kom je ook eens op mijn blog langs?

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook via 'mums' op je blog gekomen! de hartjes zijn ontzettend leuk! dank je voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat super schattig.bedankt voor het delen.

    groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een leuk hartje, maar het patroon ( ronde 2 ) klopt niet, jammer.
    gr Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Probeer het maar eens van dit patroon na te haken , ik denk dat je bij de punt onder een paar stokje vergeten bent. Op deze manier kom ik steken te kort aan het eind van de 2e toer.
    Groetjes Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De punt, datt wat tussen haakjes staat, haak je in 1 steek , daarom staat het ook tussen haakjes. Helpt dit?

      Verwijderen
  9. Dan kom ik nog meer te kort. Ik denk dat eraan beide kanten nog een keer 2halve stokjes en 3 halve stokjes bij moeten.
    Ik hoop dat we er uit komen.vriendelijke groet Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hm, lasti, het klopt namelijk wel..je haakt ook de eerste 2 steken (halve vaste en vaste) in de ruimte van de 2 lossen uit de eerste ronde, en de laatste 2 steken ook in de ruimte van de 2 lossen? Ik kom echt goed uit...Maar probeer het gewoon met extra steken, kijken of je dan wel goed uit komt...succes!

      Verwijderen
  10. nu heb ik aan weerskanten 1x 2 halve vasten erbij gedaan en nu kom ik goed uit.
    De derde ronde moet ik nu nog. groetjes Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig hart !!!
    Hoe zou ik deze groter kunnen maken?
    Groet Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gewoon nog een rand met halve stokjes (of vasten) haken, denk erom dat je in de bochten 2 steken in 1 steek haakt en daar waar de rondingen boven samen komen, zeg maar in de v werk je met vasten (of halve vasten). gewoon proberen en lijkt het niet, uithalen en opnieuw beginnen :-) Succes!

      Verwijderen
  12. super bonito y muy buen tutorial! gracias

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jaaaaaa precies wat ik zocht om mijn swap compleet te maken. Bedankt voor je patroon!!
    Heb de kleine versie gehaakt, super easy.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik was aan het zoeken naar een hartjespatroon en ja hoor; gevonden! Meteen een paar gehaakt en ze staan al op het blog ook...
    Groetjes janine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk hartje.
    Ik heb net een probatie gedaan.
    Ik zou er graag een aantal maken, om uit te delen aan de kindjes in de klas van mijn kleindochtertje.
    Vraagje nog: bij het samenhaken, moet je dan aan de punt meerdere vasten maken of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het mooiste is om in de punt inderdaad 3 vasten te haken, zo ga je mooi het bochtje om. Succes!

      Verwijderen
  16. ik heb je gelinked ♥ en ff foto"s dus mee genomen van je hihi http://creaties-jenneke.blogspot.nl/2014/01/hart-patronen.html xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat superdankjewel. Ik ga direct beginnen en wat een leuke patronen heb je.

    BeantwoordenVerwijderen