vrijdag 23 september 2011

Eenvoudig maar o zo leuk sterretje om te haken!

Zoals beloofd in mijn vorige berichtje, hier een haakpatroon voor een heel eenvoudig patroontje voor een heel leuk sterretje. Ik zie ze al hangen in de kerstboom! of als leuke slinger bij de voordeur!

Ik haak het liefste met Catania of Rio glanzende katoen, haaknaald 2,5

Haak 6 lossen en vorm deze tot een ring.
3 lossen in de ring (=het eerste stokje), 2 st, 5 lossen, (3 st, 5 lossen) 3 x
Je hebt nu 5 groepjes van 3 stokjes met een ketting van 5 lossen ertussen.
1 losse.
*1 vaste in de eerste steek, 1 steek overslaan, 1 vaste in de derde steek
3 vasten in de ketting, 2 lossen
1 vaste in de laatste (vorige) vaste, dit is een pikot-steek( zo krijg je een puntje)
2 vasten. Herhaal vanaf *4 x

Halve vaste (slipsteek) in de eerste vaste en afwerken. Ik heb ze vastgehaakt aan een ketting. Eerst 6 lossen, die ik met een halve vaste vastzet (lusje) vervolgens 15 lossen, het puntje van een ster meehaken, weer 15 lossen, puntje meehaken etc. Na de laatste 15 lossen, nog 6 lossen en weer vastzetten met een halve vaste (lusje) . Nu heb je aan beide zijden een lusje waaraan je makkelijk de slinger kunt ophangen aan 2 spelden of 2 spijkertjes.

Veel plezier met dit patroon!

18 opmerkingen:

  1. Hoi Margriet, wat een leuke dingen maak je, ik kom via de freubelsite op jou blog terecht, ik vind het leuk om je te volgen, Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi esther, wat leuk om te horen! Groetjes, Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi margriet

    gisteren me aan gemeld als volger maar wou het niet lukken om bercihtje achter telaten.
    Nu maar weer geprobeerd.
    Leuk de sterretjes heb er aleen geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk patroon, dankjewel. Het is er echt de tijd voor nu :-)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Margief,

    Ik dit is pas mijn tweede patroon.
    Kun je misschien vertellen.
    Wat bedoelt word met dit stukje:
    1 losse.
    81 vaste in de eerste steek, 1 steek overslaan, 1 vaste in de derde steek

    Dankjewel:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat Margriet vergeten is de Shift toets ingedrukt te houden toen ze de 8 typte, er had waarschijnlijk * i.p.v. 8 moeten staan.

    Wordt het zo duidelijker?

    Groetjes,

    Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt helemaal Truus! de 8 moet een * zijn !! verderop staat ie ook verkeerd het moet zijn: herhaal vanaf * 4 x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke sterren. Ik ben zo vrij geweest een link naar jouw blog en naar dit patroontje op te nemen bij mijn verzameling 'haakpatroontjes die ik zelf nog eens wil haken' Zie http://muppetbailey.blogspot.com/p/haakpatroontjes.html Ik hoop dat je dat goed vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi, ik heb er een kerstslinger van gemaakt. linkje naar jouw patroon staat op mijn blog: http://mullertje.blogspot.com/2011/12/sterretjes-slinger-gehaakt-en-sneak.html

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,

    Super deze sterretjes!!
    Ik ben enthousiast aan de slag gegaan en heb het plan om hier een deken of sprei van te gaan maken.
    Maar ik heb een vraag, misschien kun jij me helpen of heb je een idee hoe ik hierachter kan komen:

    Hoe haak je sterretjes aan elkaar, zodat het een recht vlak wordt? Vierkantjes en rondjes zijn makkelijk, maar hoe doe je dat met vijfhoeken??

    Alvast bedankt!!

    groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je berichtje! Persoonlijk zou ik de hoekjes met een steekje aan elkaar vastzetten, denk ik...Maar misschien hebben de andere dames nog ideeen??

      Verwijderen
  11. Hoi,

    Super deze sterretjes! Ik ben enthousiast aan de slag gegaan en wil er graag een deken van gaan maken, maar nu vroeg ik me af, hoe haak je vijfhoeken aan elkaar? Enig idee? Of een idee hoe ik dit te weten kom?

    Alvast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 33 sterretjes gehaakt! http://handmadebymargaretha.blogspot.nl/2012/11/sterretjes-zien.html

    bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een ontzettend leuke sterretjes! Ik heb er nu ook een paar gemaakt, ze zijn supermakkelijk om te maken. En ook nog eens snel af :) Fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 4 jaar later en ik maak nog steeds gebruik van je patroon. Super leuk, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen