maandag 21 februari 2011

vlinder volgens patroon

bij de hobbydoos heb ik een (gratis!) patroon opgevraagd voor een vlinder. Ik haakte al vlinders, maar deze was even iets lastiger, omdat ik nu volgens een patroon moest haken, ipv het "monkey-see-monkey-do"principe (in mijn geval gewoon nadoen van een filmpje op youtube). Mijn wiskunde inzicht van de Havo deed toch nog z'n werk ;-) Ik word er zo blij van!

wil je ook eens een vlindertje haken? Dit ontwerp komt van het internet, en is niet zo moeilijk, dus leuk om mee te beginnen!
Haak 8 lossen en sluit met een halve vaste. 
Haak 3 lossen (=het eerste stokje), 
2 stokjes, *3 lossen, 3 stokjes*
Herhaal van * tot * tot je 8 groepjes hebt van 3 stokjes met 3 lossen ertussen.
Sluit met een halve vaste in de laatste lossen van de eerste 3 lossen.
Sla nu de eerste 3 stokjes over, haak een boog van lossen:
1 vaste, 2 stokjes, 1 dubbelstokje, 2 stokjes, 1 vaste.
Doe dit in alle 8 boogjes en sla de stokjes steeds gewoon over.
Sluit af met een halve vaste (op het middelste stokje).
Je hebt nu een bloem met 8 blaadjes.
Haak nog 10 lossen. 
Vouw nu de bloem dubbel, zodat het eindje draad (de 10 lossen) in het midden tussen de twee vleugels zit.
Sla de draad om de hele vlinder heen, dit is het lijfje, en hecht de draad af met een maasnaald.
Haak nu nog een ketting van 10 lossen en hecht de draad af.
Maak een knoopje aan allebei de uiteinden. Dit zijn de voelsprietjes.
Haal dit door de omgeslagen ketting van het lijfje, en zet evt vast met 1 of 2 steekjes (met een maasnaald).
et voila ! 

1 opmerking:

  1. Prachtig.....
    Vind hem mooi hoor!

    Zou je het patroon willen delen?

    Groetjes van Ivonne
    vonneivonne@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen